Jag.

Jag.

söndag 24 november 2013

Nojor och rödbetor.

2013-10-09

Nu har jag bestämt att det blir fasta i dagarna två! Bara för att gottgöra kroppen lite för all skit jag ätit i veckan. Tycker det funkar bra som vanligt, än så länge har jag bara fått i mig 95 kcal. En kopp kaffe med mjölk till frukost och 100g kvar till lunch. Blir nog mer kvarg sen i kväll. Har ju inte handlat för veckan än så har inga soppor hemma, får se om jag får med mig gubben ikväll och handla. Så tråkigt att åka själv.

Jag fick en super bra ide av en kompis i veckan, eller om det var i söndags. Iaf, jag är så dålig med motionen, sköter maten som sagt var enkelt men efter ryggproblemen har jag svårt att komma igång och gymmet lockar inte alls. Så jag fick ett tipps av henne som hon också gör nämligen att man ska ha ett mål att gå 1 mil i veckan, och att det får vara uppdelat hur som, vill man gå 5 km en dag så ok och vill man bara gå 1 km så är det också okej bara det blir minst 1 mil i veckan! Smart va?! Så detta är kommande veckors project! Jag ska gå en mil i veckan.

Jag är lite nervös över vågen på fredag =(. Men det är väll detta som är problemet, man vill så jävla mycket och man vill att det ska gå så himla fort men så går det ju inte till i verkligheten. Ja ja det får bli som det blir och det är ändå inget jag kan påverka nu utan det är bara att köra på som vanligt efter det. Man måste ju leva också.

På tal om nått annat nu, eller mer tillbaka till mat. Jag såg på tv att man kan göra tzatziki på rödbeta! Är det någon som har testat det??? Berätta gärna hur det var! Jag tänker testa det i helgen. Jag tycker det är jätte gott med rödbetor, speciellt rostade i ugn! Himmelrike! Med lite havssalt på, mums och nyttigt!! =D Om man rostar grönsaker/rotfrukter i ugn ”betalar” man bara för oljan man använder i formen. Super, eller hur?! Så det skulle varit pizza fredag här men ändrar nog det till rotfrukter i ugn med nått gott kött och rödbetstzatziki.

Jag hitta detta recept så kommer utgå från den:
Rödbetstzatziki
2 st färska rödbetor
3 dl turkisk yoghurt (byter ut detta mot avrunnen naturell yoghurt)
2 klyftor vitlök, pressas
0.5 st citron, pressas (kanske utesluter denna, ska smaka mig fram)
2 msk flytande honung (eller efter eget tycke och smak) (hm, blir mer pp så får se om den också ryker)
Salt och peppar efter eget tycke och smak
Är det någon annan där ute som har nått bättre förslag så hojta gärna till! Jag återkommer med vad vi tyckte om detta på lördag, och bilder så klart! =)

 matsafari.matmolnet.se
 
 
Nu ska jag ta och börja med familjens mat, de dagarna jag fastar får det nöja sig med enkel basmat. Så idag blir det pommes och fiskpinnar och imorgon får de falukorv och pasta. Inte för att de klagar =) Barnen gillar det ju och det går snabbt att laga för mig, alla nöjda och glada!

Tror jag ska införa en sallads dag i veckan, finns ju så mycket olika goda sorters sallad man kan göra, måste göra den där Chevré och rödbetssalladen jag åt efter bion för ett tag sedan, sjuuuuukt god var den! Japp, så får det bli! =) Sen har ju vi vanligtvis pizza fredag. Har ni några fasta maträtter som ni äter varje vecka?

Nä upp och påt igen! Ha en skön kväll! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar