Jag.

Jag.

söndag 24 november 2013

Mina recept!

2013-08-28

 
Har fått lite önskemål om att lägga upp receptet här på svenska så tänkte jag gör det!
 Dessa recept är så som jag gjorde dem. Man kan ju ha grekisk yoghurt, turkisk yoghurt (light eller vanlig) istället för kvarg. Man kan ha vanlig mjölk, soja mjölk eller vilken annan mjölk som helst istället för mandel mjölk. Och fyllningen kan man ändra i det oändliga genom att byta ut frukten, ha choklad kross i, jordnötssmör, nutella ja allt händer på hur nyttig eller onyttig du vill ha den!
Så här gjorde jag hallon varianten:
. 1 dl havregryn
. 1 dl kvarg
. 1 dl mandel mjölk (jag hade den osötade = inga points för 1 dl)
. 1 tsk chia frön
. en skvätt vanilj extrakt
. sötningsmedel (här får man testa sig fram, jag hade nog lite för lite eftersom hallonen var sura) 2 tsk (ca)
. hallon (valfri mängd)
Jag hade frysta hallon så jag tinade lite och mosade dem och hade i lite sötningsmedel för att ha det som sylt (det skulle man ha i enligt det receptet jag följde).
Sedan blandade jag ihop kvarg, mjölk, vaniljextrakt, ”sylten” och sötningsmedlet (gör du i en burk så kan du ju bara skaka ihop det i burken annars gör du det i en bunke och häller över i en låda/burk). När det var ihop hällde jag i chiafröna och skaka om och sist havregrynen. Skaka igen. Sedan tar du i så mycket hallon du vill ha och skakar eller rör om. Sedan är det bara att stoppa in i kylskåpet över natten. Så smidigt! Tyvärr måste man nog prova sig fram med sockret/sötningsmedlet. Alla tycker ju om det där med sötma i olika styrkor.
Denna blev 6 pp

Choklad/banan varianten

. 1 dl havregryn
. 1 dl kvarg
. 1 dl mandel mjölk (jag hade den osötade = inga points för 1 dl)
. 1 tsk chia frön
. en skvätt vanilj extrakt
. 1 tsk kakao (ta mer om du vill ha starkare smak)
. sötningsmedel (här får man testa sig fram) jag hade i ca 3 tsk (ca)
. en halv banan.
Här skakade jag ihop kvarg, mjölk, vaniljextrakt, kakaon och sötningsmedlet (gör du i en burk så kan du ju bara skaka ihop det i burken annars gör du det i en bunke och häller över i en låda/burk). När det var ihop hällde jag i chiafröna och skaka om och sist havregrynen. Skaka igen. Sedan tar du i så mycket banan du vill ha och skakar eller rör om. Bananen skär du i så stora bitar som du själv vill, jag delade mina i skivor och sedan i 4 delar. Sedan är det bara att stoppa in i kylskåpet över natten. Så smidigt! Tyvärr måste man nog prova sig fram med sockret/sötningsmedlet. Alla tycker ju om det där med sötma i olika styrkor.
Denna blev 7 pp
 Detta är de två varianterna jag har testat än så länge. Tror att jag kommer testa en med jordgubbar och jordgubbssylt längre fram och har jag points till de även kanske ha i en ruta mörkchoklad hackad i små bitar. =)
Vet att det är många där ute som ska testa detta nu i veckan, skriv gärna här inne på bloggen vad just NI tycker om det och vad ni hade för smaker så kan vi alla kanske få lite nya tips och idéer, samt att det kan vara roligt för er läsare att se vad andra tycker om dessa recept, inte bara jag.
Lycka till!
 http://www.theyummylife.com/Refrigerator_Oatmeal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar