Jag.

Jag.

måndag 28 april 2014

Vad är bästa vägen till förbränning?

Hej i värmen!

Jag satt och läste Aftonbladet nu och hittade denna texten som var så bra!

Frågan var

Vad förbränner mest, promenader eller löpning?
 
SVAR: Det beror helt och hållet på hur länge du går ­eller springer, men när det gäller till exempel 30 minut­ers löpning kontra 30 minut­ers promenad så förbränner du absolut mer under löp­turen. En vanlig fråga är dock om man bränner mer fett under promenaden för att detta är lågintensiv träning? Jag skulle vilja förklara det så här:

Tänk dig två glas vatten bredvid varandra. Det ena är fullt (löpningen) och det ­andra är halvfullt (prom­enaden). Om det fulla glaset innebär en 30 minuter lång löptur så förbränner du till exempel 40 procent fett och 60 procent kolhydrater, det vill säga mer kolhydrater än fett. Det gillar vi oftast inte att höra.
Om vi i stället tittar på det halvfulla glaset som innebär en 30 minuter lång prom­enad så förbränner vi 60 procent fett och 40 procent kolhydrater, det vill ­säga mer fett än kolhydrater, och det låter ju oftast bättre i ­våra öron. MEN om vi ­ställer ­glasen bredvid varandra så har vi fortfarande ­förbränt mer fett vid 30 minuter löpning än 30 minuter prom­enad ändå eftersom energi­åtgången vid de olika passen inte är densamma. Hänger du med? (Procentsatserna  är bara ­exempel).

Det gjorde det hela mycket klarare tyckte jag för man får hela tiden höra olika! 
Ska du gå ner i vikt ska du gå inte springa men då är det ju som hon säger i texten fortfarande bättre att springa i 30 min än att gå i 30 min. 
Jag menar om du nu bara har 30 min att avvara på någonting. Har jag en timma så tror jag mer på att jag kommer cykla eller gå. 



Idag blev det promenad! Det var så mysigt och Thelly njöt så mycket! Jag bara gick och skratt åt henne! =) Tokhund!

Jag ville i alla fall bara smyga in med den där frågan nu ska jag ta och göra i ordning mig för stan och bion med C.
Jag tror det blir antingen sushi eller subway till middag och jag har vägt upp 50 gram från favoritmixen som blev kvar sen i helgen. 50 gram var ju 6 pp. Jag brukar inte äta sånt här på vardagarna men bestämde mig för att lyxa till det lite då jag faktiskt inte åt nått sånt i lördags. Beroende på vad vi kommer äta sen så kommer jag antingen hamna på exakt mina dagliga pp eller så kommer jag gå över dem med 2 pp. Men jag har ju både aktivitets pp och bonus pp att ta i från så det är lugnt!




 Ha nu en bra eftermiddag/kväll! Det ska jag ha! Pöss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar