Jag.

Jag.

tisdag 20 januari 2015

Tekakor Från Frövi och Oreo choklad!

Halloj!

Fick lite frågor om receptet till de goda tekakorna jag gjorde igår så jag tänkte att jag börjar med de receptet på en gång! =)

Tekakor Från Frövi

8 dl havregryn
1 liter mjölk
175 gram margarin eller smör
75 gram jäst
1/2 dl socker
1 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Låt havregrynen svälla ett par timmar eller över natten i mjölken. (jag låter det stå över natten)
Smält matfettet och häll det i havregrynsmassan.
Lös upp jästen i lite av vätskan. 
Blanda i de torra ingredienserna. 
Spara lite av mjölet till utbakningen. 
Arbeta degen smidigt. ( jag använder maskin)
Låt den jäsa ca 20 minuter.
Ta upp degen på bakbordet och knåda den med testen av mjölet.
Kavla ut degen till rektangulär platta. (jag brukar dela degen i två delar och göra en halva åt gången).
Ta med ett runt mått (ca 10 sm i diametern) ut tekakor.
Lägg dem på plåten med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 30 minuter.
Grädda tekakorna i 225 grader i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk. 

Jätte goda!



Jag älskar ju att testa nya saker och hade sett denna på Hemmakväll för ett bra tag sedan. Så idag var jag bara tvungen att köpa den!



Spana in denna! Alltså den ser ju så sjukt god ut MEN den var bara okej, inget mer....tyvärr. Jag hade höga förhoppningar och stora förväntningar på denna. Men nje. Ja ja då vet jag det!

Med tanke på att jag ville testa denna så var jag ju bara tvungen att ta mig till gymmet en sväng! Va riktigt skönt att svetta av sig lite.
 Jag körde 4 km rodd vilket tog ca 20 min och sen sprang jag även 3 km och det tog ca 20 min det med.
Jag hoppas att motivationen håller i sig! Det brukar väl bli lite motigt i vecka tre så vi får se om det blir samma för mig. Nästa gång jag går dit får det bli styrka igen. Det var faktiskt riktigt roligt att köra, sen vet jag ju inte om jag gjorde rätt men det är en annan femma! =P Haha!

Hoppas ni alla har en skön kväll! Pöss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar