Jag.

Jag.

fredag 2 januari 2015

God och nyttig müsli

God morgon!

Jag gjorde muslin igår och den blev faktiskt riktigt bra! Jag hade dock ingen honung hemma så tog sirap istället. Sirapen hade 10 kcal mindre i sig än honung så tänkte det blir bra! Jag ska ju inte sluta med vanligt socker så tänkte då spelar det ju faktiskt ingen roll. Sen var det ju bara 0,5 dl i till hela satsen.
Här har ni receptet:

Superdupergod och nyttig müsli

2 1/2 dl dinkelflingor
2 1/2 dl fiberhavregryn
1 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1-1 1/2 dl kokosflingor
2 dl hackade (valfria nötter) Jag hade i mandlar och valnötter.

2 dl (valfria torkade bär och frukter) Jag får mina mina frystorkade jordgubbar idag eller på måndag som jag ska ha i. FRYSTORKADE JORDGUBBAR Där har ni en länk om ni är nyfikna å vad det är. =)

2 1/2 dl vatten
1/2 dl honung (jag hade ju sirap denna gången)
2 msk rapsolja


Blanda vatten med olja och honung.
Blanda de övriga ingredienserna, utom bären. Häll i honungsvattnet och blanda runt. Häll blandningen på en bakplåtsbeklädd plåt och sätt in i ugnen på 175-200 grader. Muslin ska vara inne i ugnen i ca. 30 minuter, men var femte minut måste det röras om i blandningen så den inte bränns. (va noga med detta!)
Ta sedan ut och låt svalna. När muslin kallnat ska de torkade blåbären blandas i. Sedan är det bara för dig att bestämma om du ska bjuda resten av familjen på den, eller hålla den för dig själv. Men du får bestämma dig snabbt...

Vist det kostar ju några kronor att inhandla allt men det förpackningarna räcker ju till väldigt många satser med musli! Och nu kan du ju ha i vad du själv vill. Och för den som tycker det är viktigt så är det ju inget socker i den heller. Man behöver ju inte ha i honung eller sirap om man inte vill! Du kan ju söta upp det själv genom bären. (om man nu får äta bär...finns så många olika dieter där ute och alla säger olika saker! Hahaha!)
Jag ska testa goiji bär i någon gång.
Idag blev det dock bara en kopp kaffe och en halv portion protein shake till frukost, va 80 kcal antar jag att det landade på. Jag ska fasta idag tänkte jag. Jag måste lagt på mig ett sjukt sötsug under december månad så tänkte om jag skulle bli av med det och då kom jag på att med 5:2 så tappade jag ju allt sötsug jag hade och det var ju stort för som alla vet är jag världens största gottegris! =) Så det fick bli en 5:2 dag idag!
Till lunch ska jag ta någon vv korv som jag hade i frysen och till middag i kväll blir det rostade rotfrukter i ugn och en sås på 5% fraiche. Ska bli massa mums!
 Så det obligatoriska fredagspizzan får helt enkelt bli en lördags pizza istället! Måste handla hem bananer!! Går ju inte göra en pizza utan banan och curry på! =)

Nä nu får jag allt ta och öppna upp mina skolböcker lite. Måste läsa!
Men helst av allt skulle jag vilja åka till Ullared och shoppa. Men jag tror inte bilen klara det....sen är det ju tråkigt att åka själv.

Ha en riktigt skön fredag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar