Jag.

Jag.

onsdag 25 mars 2015

Lifesum eller Viktklubb?

Halloj!!

Jag hittade en artikel i en läkartidning.

Den var 4 år gammal men det stod en hel del visa saker i den.
Slut summan som jag tar med mig är att i ALLA dieter finns det både fördelar och grava nackdelar! Allt som skrivs i tidningarna är oftast vinklade åt ett håll, om du äter så här så kommer du bli frisk på detta sättet men om det hade sagt hela sanningen så skulle det kanske komma fram att du istället ökar på risken för att drabbas av cancer! 
Nä, lagom av allt säger jag bara!

Jag ska ta ut några meningar ur artikeln som jag tyckte var extra bra och gav mig lite tankeställning!
Det fanns mycket mer men det var väldans mycket negativt mot LCHF och jag är inte ute efter att häxjaga någon för vad det kör för diet! Jag tänker på mig själv just nu. 

En liten förklaring till varför det känns som om det är enklare att dieta och gå ner med tex LCHF::
"Att gå ner i vikt kräver begränsat födointag
Alla är överens om att en kost som leder till viktminskning och en bibehållen lägre kroppsvikt är bra för hälsan. För att gå ner i vikt måste födointaget begränsas. Enklast sker detta genom att möjligheterna till födoämnesval begränsas. Med många valmöjligheter är det svårt att gå ner i vikt, vilket beror på att den specifika sensoriska mättnaden inducerar mättnad för ett visst födoämne, men samtidigt stimulerar hunger efter någon annan typ av födoämne [1]. Med ett begränsat urval av födoämnen faller denna möjlighet."

Vi är gjorda för att äta allt:

"Homo sapiens är allätare, och ämnesomsättningen är uppbyggd kring tillförseln av varierad föda. Den varierade födan ger inte bara energi, utan också byggstenar för kroppen samt olika specialsubstanser som vitaminer, mineraler, antioxidanter, polyfenoler, essentiella fettsyror och essentiella aminosyror. Den varierade maten ger även belöning." 

Långsamt är kanske tråkigt men helt klart BÄST!:

"För att gå ner i vikt måste man äta mindre. En rekommenderad minskning av födointaget är 30 energiprocent, dvs en neddragning med ca 500 kcal per dag. Med en sådan neddragning kan man räkna med en viktminskning på ca 0,5–1 kg i veckan, dvs 2 kg i månaden. Fortare än så går det inte om det ska vara en fysiologiskt balanserad process. Precis som viktuppgång är en långsam process är också viktnedgång en långsam process, om den ska bli bestående. "

Går alltså inte bara säga att det är socker som är beroendeframkallande längre!

"Fettrik kost kan också framkalla beroende. Detta är ett överraskande fynd, eftersom man tidigare associerat beroendeutveckling av kost endast med socker. Beroendeutvecklingen är kraftig för fet mat, baserat på observationen att avbrott av en fettrik diet framkallar en oväntat hög emotionell stress [24]. Drivkraften för många dieter är belöning och stressbefrielse [25]."

Det finns massa mer att plocka ut men ni får helt enkelt läsa det själv.
Ha dock i åtanke att det som är sant idag kanske inte är sant i morgon! All forskning går framåt. Man får vara kritisk.

Så att följa en diet och att på så sätt få begränsningar i vad du "får" äta gör det på ett sätt enklare för dig att gå ner i vikt. Men då spelar det ju ingen roll i vilken sort av diet du följer (viktminskningsmässigt alltså, sen får man ju se hur kroppens insida mår av det du äter i det långa loppet) bara man följer riktlinjerna för den dieten så går du ner i vikt, punkt slut.

Så jag tänker så här. Det borde vara enklast att räkna ut vad just jag själv har för kaloriförbrukning på en dag och sedan lägga mig som de nämner i artikeln under 500 kalorier per dag. På så vis kommer jag gå ner. Jag måste dock tänka på att jag hela tiden måste räkna ut och om min kaloriförbrukning allt eftersom jag går ner då det påverkar hur mycket jag ska äta!

Dock förenklar jag ju inget för mig själv med begränsningarna. Jag håller ju allt öppet och på så vis försvårar jag ju för mig själv.
Kanske ska man göra upp en lista på detta får du inte äta men att man har en dag i veckan där dessa "förbud" blir godkända att inta. 
På så vis har man begränsningarna på vardagarna men man tar bort förbudet och alla vet ju hur man blir så fort man säger att detta får du inte äta....man vill bara äta det! Hahaha!
Men å andra sidan så har jag ju begränsningar i kalorimängden och i tex godis eller fet mat så ingår det ju väldigt mycket kalorier så på så vis kommer jag ju ändå utesluta detta för att få äta mer kalorisnål mat. Får fundera lite till om detta!

Sen tänker jag också så här. När jag körde 5:2 så försvann mycket av mitt sötsug. Så jag tänker att för att kompensera för de kalorierna som går extra mycket plus på en lördag kan man gå dem back det två 5:2 dagarna och som en extra bonus blir jag av med mitt sötsug!
Men sen tänker jag att det inte är hela världen om jag bara någon gång i bland råkar köra 5:2 en dag istället för två. 

Då kommer nästa fråga. Ska jag gå med i Viktklubb igen för att ha koll på kalorierna eller ska jag testa Lifesum.
Är det någon där ute som har erfarenhet av dem och kan ge lite tips och råd?



 
Notera att även om jag vill testa detta så kommer jag inte låta det påverka mitt liv så som att jag tackar ner till middagar och fika med vänner. Det är viktigare än att jag ska gå ner några kilon.
Jag vill hitta en livsstil som får mig att må bra men som hjälper mig att inte gå upp massor i vikt.
Jag kommer som sagt va alltid få kämpa med min vikt. Jag går upp jätte lätt i vikt som ni vet.
Jag tror jag får bara inse att jag måste ha ramar i mitt liv för att inte skena i väg uppåt i vikt. Hur gärna jag än önskar att det inte var så.

Jag inser att jag är slagen och får nu göra det bästa av mitt liv ändå!
Träningen längtar jag efter, ryggen gör sig påmind allt för mycket för att jag ska våga börja med vikterna igen men ska följa med dottern dit och iaf ställa mig på gåbandet och promenera i backe lite.

Ja men då har jag kanske en plan igen då.....
Ska räkna ut vad jag ska äta, sen ska jag läsa mer om Lifesum och se och jämföra priser och vad jag får för pengarna.

Let's do this!

Ha en go lillördag!
Puss och snälla ni! Stötta, peppa och kom med råd och tips så mycket ni bara kan för jag kommer behöva detta!!!



Ps, jag ber så mycket om ursäkt om jag har trampat några som tex håller på med LCHF på fötterna, det har inte varit min mening! Vad jag anser är bra mat kanske inte du anser är bra mat och tvärt om! Gör det som du mår bäst av så gör jag detsamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar